fredag 7 oktober 2011

Liten tovad väska

Den här underbara tovade väskan hittade jag hos Ingrid, designinmora.
Hon har sytt den av en gammal vit tröja som hon tvättat och tvättat och torrtovat med sticka och sedan
sytt på lite detaljer som kattun-tyg. Jag blev helt kär i den och köpte den. Fanns ju bara en av den! :)
Det veckade tyget i kanten kallas för "falsk spets".



Titta så vackert fastsytt band på axelremmen.  Jag tycker väskan är så vacker och passar
både vinter som sommar. Riktigt allmoge.



Kunde inte låta bli att leka lite och styla med min loppisfyndade dalahäst
ihop med min dalaväska. Väskan kallas för "lidukupp".


Ha en trevlig helg!
Kram :)

13 kommentarer:

Unknown sa...

Den var vacker, du vet ju att jag älskar Mora och allt som kommer därifrån. Hmmm ja det mesta då. ;-)

Min absolut käraste ägodel är min gamla Moradräkt, själva kjolen och livet är över 100 år gammal och min gammelmormor gifte sig i den.

Jag har har en önskan om att skaffa en sån där fårskinnsjacka som man ser Kranskullan ha på Vasaloppet vissa år. *drömmer*

Jag har en liten Moradräkt också som Esmeralda kommer att kunna ha, ska bara komplettera med lite grejor till den. Bland annat just lidukuppen.

Vet inte om jag berättat det men jag var dagbarn hos min mormor när jag var liten och hon pratade sollerömål och därför förstår jag moramål, men kan inte prata själv. Kan säga några enstaka meningar så där bara.

Den där resan du gjorde till Mora med omnejd verkar ha varit hur intressant som helst.

Se nu till att ha en riktigt mysig hösthelg!

Kraaaaaam

Norrfrids Eija sa...

Väskan är superdupervacker, genuint allmoge-stil = Designe-stil! Lovely!
Ha en fin helg!
Eija

annashusidingtuna sa...

Hej!
Jättesöt väska!
Kram Anna

Livet på Vestergård sa...

Så fin din allmogeväska är. Jag gillar den!
Ha en skön fredag.Kram Kicki

n o r d i n g å r d e n sa...

Det var en lidukupp i äkta Desingestil!! Det var ju som om du skulle ha gjort den själv ju!!! Jättefin och brunatr såg ut att känna sig hemma där! Verkligen vackert band! Mari.

Ardisia sa...

Så härligt med kultur & dess typiska detaljer!
Söt? Absolut! Och dalahästarna har jag alltid gillat likaså!

Ha en toppenhelg! Kram Mia

linnea-maria sa...

Vilken fin väska! Jag brukar försöka köpa riktiga ylletröjor om jag ska ha någon varm tröja, just för att de går alltid att använda på detta sättet. Man tvättar dem i 60 grader och sen är det bara att klippa och skapa nytt, vantar mössor armvärmare osv.
Kramar /Therese

Mys och hemtrevnad sa...

fint med hantverk...ger en viss känsla...kramis semlan

Lilla Majken sa...

Åh, vilken fin väska och hästen har nog hittat hem, han passade bra i väskan.

Ha en fin helg!

Kram Therese

Kamomilla sa...

To die for..definitivt..

Anonym sa...

vilken söt väska! Vad betyder lidukupp?! gulligt ord!


Kram p.

Tina sa...

Ett riktigt smycke! Så fin...

kram

kråke sa...

Åhh vilken liten sötis...tovat och härliga färger!!:))

Fortsatt trevlig söndagskväll...

kram kråke